GEVALIA PÅ MINDRE END EN KAFFEPAUSE

I begyndelsen af 1660’erne startede danskerne kaffeimporten og fik adgang til kaffe.

I løbet af 1700-tallet blev kaffe udbredt og populært for datidens fruer og frøkener fra det bedre borgerskab. Madam blå blev også samlingspunktet for familien og Gevalia blev en drik som man nød alene, i selskab med gæster – både de ventede og de uventede.

Umiddelbart inden 2. verdenskrig var Danmark verdens mest kaffedrikkende nation. Efter krigen blev kaffe igen en meget populær drik og mange sjællændere tog til Sverige for at hente kaffe, og dette er måske årsagen til at Gevalia nu er blevet mange danskeres foretrukne kaffe.

Gevalia kafferisteriet i Glostrup var i mange år et af de mest effektive risterier i Europa. Glostrup fabrikken fik i 1995 som det første danske kafferisteri ISO 9002-certificering. Grundet omstruktureringer måtte fabrikken lukke ved udgangen af 2004, og al dansk produktion blev rykket op til Gävle i Sverige.

VICTOR ENGWALLS HANDELSHUS

Gevalia har været markedsførende i Sverige i mange år og er en af de stærkeste mærkevarer i svensk handel. Det hele begyndte i 1853, da en 26-årig stiftede firmaet "Victor Theodor Engwalls Handelshus i Gävle". Dengang havde Gävle 9.500 indbyggere og intet mindre end 80 konkurrerende handelsfirmaer – et synligt resultat af byens betydning som en af landets vigtigste havnebyer.

Handelshuset handlede med alt fra kornprodukter og brændevin til snus, tobak, glas og kød. Virksomheden blomstrede, og takket være gode forsikringer klarede det sig tilmed gennem den store brand, der ødelagde store dele af byen i 1867. Kunderne kom mest fra Gävle-området og et stykke nordpå og mod Dalarna. I 1905 blev virksomheden omdannet til et aktieselskab. Tre år senere døde Victor Engwall, og sønnen Ernst Engwall overtog.

FOKUS PÅ KAFFE

I 1913 købte Engwall sit første risteanlæg for at kunne tilbyde kunderne kaffe af en bedre og mere ensartet kvalitet end det, som man fik, når man ristede kaffen i butikker eller derhjemme. I 1914 blev navnet "Gevalia" registreret, men det blev først for alvor etableret i 1920'erne, da det blev trykt på de røde, færdigpakkede kaffeposer, som man begyndte at sælge. 

For at få bedre kontrol med kvaliteten og videreudvikle behandlingen og opbevaringen af kaffen indrettede Gevalia i 1948 et forskningslaboratorium, og fem år senere blev et af Europas største kafferisterier indviet i Gävle. Samtidig trådte Jacob Engwall for alvor ind i virksomheden. Med sig havde han erfaring fra kaffedyrkning i Brasilien og emballeringsindustrien i USA.

SVERIGES MEST POPULÆRE KAFFE

I 1957 begyndte man at vakuumpakke kaffen, og nu kunne man transportere og opbevare den færdige kaffe, uden at det gik ud over smag og kvalitet. Gevalias popularitet voksede, og i 1966 blev kaffen fra Gävle den mest populære i Sverige.

I 1971 solgte familien Engwall Gevalia til General Foods. Nogle år senere var udviklingen nået så langt, at man kunne begynde at fremstille en instant kaffe, der var god nok til, at Gevalia kunne lægge navn til den. I de efterfølgende årtier blev Gevalia også introduceret i de øvrige nordiske lande og sågar i Estland.

UVENTEDE GÆSTER

Det er ikke kun kaffen, der er slået igennem i hele landet – også Gevalias reklamer er blevet en del af populærkulturen. I 1985 kom den første annonce med temaet "Uventede gæster".

Læs mere om vores reklamehistorie